Znanost i istraživanje

Istraživački projekti i institucionalni projekti

SILVANUS – Integrated Technological and Information Platform for Wildfire Management

Learn4Green

AdRIAtic-ionian Nature based solutioNs enhAncement – ARIANNA

Stjecanje ključnih praktičnih vještina u području inženjerstva okoliša

DroneWISE

KOZMOK – krizni menadžment, optometrija, održavanje zrakoplova i motornih vozila – okvir kvalifikacija

EU Recipe

EU CIRCLE

 

Projekt: Green Optics – istraživački projekt o utjecaju oftalmoloških optičkih pomagala na okoliš.

Odobren novi ciklus zajedničkih znanstveno-istraživačkih projekata između Republike Hrvatske i Narodne Republike Kine za razdoblje 2024. – 2026.

Na temelju Ugovora o znanstvenoj i tehnološkoj suradnji između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Narodne Republike Kine, potpisanog 11. travnja 1994. godine u Pekingu (NN-MU 08/95) te Protokola 10. zasjedanja hrvatsko-kineskog Povjerenstva za znanstvenu i tehnološku suradnju, potpisanog u Zagrebu i Pekingu u srpnju 2023. godine, u srpnju 2024. godine objavljen je natječaj za sufinanciranje hrvatsko-kineskih znanstveno-istraživačkih projekata za razdoblje 2024. – 2026. Zajedničko hrvatsko-kinesko Povjerenstvo za znanstvenu i tehnološku suradnju odabralo za sufinanciranje 35 novih projekata u trajanju od dvije godine, među kojima je i projekt prof. dr. sc. Sanje Klambura: Green Optics – istraživački projekt o utjecaju oftalmoloških optičkih pomagala na okoliš.

Projekt je nastavak ranijeg istraživanja naše prodekanice koji je započeo još 2019. Godine. Fokus istraživanja je komparativna analiza potrošačkih navika u Europskoj uniji i Kini, ali i pronalazak učinkovitih i održivih rješenja za konačno zbrinjavanje optičkih pomagala. Projekt traje 2 godine.

Više informacija možete saznati na:

https://mzom.gov.hr/vijesti/odobren-novi-ciklus-zajednickih-znanstveno-istrazivackih-projekata-izmedju-republike-hrvatske-i-narodne-republike-kine-za-razdoblje-2024-2026/6590

 

Projekt: “Svijet kemije u svijetu otpada”

Projekt istražuje kako povezati kemijske elemente i reakcije sa svakodnevnim životom u kontekstu kružnog gospodarstva, klimatskih promjena i održivosti. Glavni cilj je unaprijediti prepoznavanje kemijskih elemenata i spojeva u tvarima koje nas okružuju, te na taj način potaknuti svijest o važnosti produljenja životnog vijeka proizvoda.

U sklopu projekta izrađen je interaktivni periodni sustav elemenata s opisima kemijskih elemenata, dostupnima putem QR kodova. Uz to, sustav donosi i primjere predmeta koje svakodnevno koristimo – ali i odbacujemo – povezujući ih s njihovim kemijskim sastavom i ulogom u održivom razvoju.

Voditelj i koordinator projekta je prof.dr.sc. Sanja Kalambura.

U projektu su sudjelovali istraživači: Mato Brizar, Ivana Rubić te Andrija Ninić kao i studenti: Pero Ljubičić i Zvonimir Brkić, Domagoj Škara, Lana Požgaj i Marina Ana.

Projekt je financiran sredstvima Veleučilišta Velika Gorica i kategorizira se kao institucionalni istraživački projekt.

 

 

 

 

 

 

Istraživački projekt: Bacanje hrane i održivi recepti

Bacanje hrane jedan je od najvećih ekoloških i ekonomskih izazova današnjice – čak trećina sve proizvedene hrane na svijetu završi u otpadu. Osim gubitka hrane, to znači i rasipanje vode, energije i ljudskog rada, ali i dodatne emisije stakleničkih plinova. U Hrvatskoj se godišnje baci oko 280.000 tona hrane, a najveći dio otpada nastaje upravo u kućanstvima. Najčešći razlozi su kupovina prevelikih količina, istekao rok trajanja i zaboravljanje namirnica. Slično iskustvo bilježi i Portugal, gdje se baci gotovo 1,9 milijuna tona hrane godišnje. Kao inspiracija za smanjenje otpada nastala je kuharica „Moj zeleni tanjur – O Meu Prato Verde – My Green Plate“, s praktičnim savjetima i receptima za iskorištavanje ostataka hrane. Publikacija je rezultat rada  prof. dr. sc. Sanje Kalambura i studenata iz Portugala: Politecnico de Coimbra i Veleučilište Velika Gorica.

Cilj projekta je potaknuti svijest o odgovornom postupanju s hranom i pokazati da i ostaci mogu postati ukusna i kreativna jela – na dobrobit i ljudi i planeta.

U koliko želite svoj primjerak knjige javite nam se na: sanja.kalambura@vvg.hr

Znanstveno istraživanje prof. Mirele Karabatić

Projekt: Koncentracija očnih poliklinika u Republici Hrvatskoj

Svrha ovog rada je analizirati tržišnu koncentraciju očnih poliklinika u Republici Hrvatskoj. Razumijevanje razlika između savršene i nesavršene konkurencije zahtijeva razmatranje kako tržišne strukture, tako i ponašanja kupaca i prodavatelja. Očne poliklinike ostvaruju prihod prvenstveno kroz preglede pacijenata i izvođenje operativnih zahvata. Njihovi prihodi ovise o više čimbenika, uključujući lokaciju, veličinu ustanove, raspon pruženih usluga i broj pacijenata. Također, na visinu prihoda utječu i marketinške kampanje, internetske recenzije, partnerstva s zdravstvenim osiguravateljima te ukupna potražnja za oftalmološkim uslugama. Općenito, veće poliklinike privlače veći broj pacijenata i ostvaruju više prihode. U ovom radu uspoređuju se podaci o ukupnim prihodima iz 2018. i 2022. godine kako bi se procijenila tržišna koncentracija i razina konkurencije unutar sektora očnih poliklinika u Hrvatskoj.

Projekt: Utjecaj krize covid-19 na donošenje odluka o potrošnji u hrvatskoj

U lipnju 2021. godine provedeno je kvantitativno istraživanje na uzorku od 102 ispitanika s ciljem ispitivanja promjena u potrošačkom ponašanju tijekom trajanja COVID-19 krize. Rezultati ukazuju na značajan porast online kupovine, dok je fizička kupovina, iako još uvijek prisutna, u opadanju, pri čemu varira ovisno o kategoriji proizvoda. Zbog epidemioloških mjera i zabrinutosti za vlastito zdravlje, potrošači su se tijekom krize odlučivali na rjeđe odlazke u kupovinu, što je ujedno dovelo do smanjenja ukupne potrošnje. Dobiveni podaci potvrđuju postavljenu hipotezu da je pandemija COVID-19 značajno utjecala na promjene u ponašanju i navikama potrošača prilikom kupovine različitih kategorija proizvoda. Kao zanimljivu daljnju istraživačku dimenziju navodi se ispitivanje trajnosti tih novih obrazaca ponašanja i nakon završetka kriznog razdoblja.

Projekt: Konkurentska prednost kao odgovor na upravljanje rizicima u opskrbnom lancu

U ovom radu istražuje se prepoznatljivost koncepta logističke poluge kao potencijalne konkurentske prednosti cijelog opskrbnog lanca, kao i utjecaj logističkih aktivnosti organizacija na održivost poslovanja i smanjenje rizika u razdoblju globalne krize od 2020. do 2022. godine. Predmet istraživanja je analiza percepcije generičkih konkurentskih strategija kroz mišljenje zaposlenika različitih djelatnosti u Republici Hrvatskoj, pri čemu je obuhvaćeno ukupno 148 ispitanika. Rezultati istraživanja ukazuju da je prepoznatljivost i primjena ispitivanih konkurentskih strategija, osobito strategije logističke poluge, još uvijek ispod očekivane razine u većini ispitivanih sektora. Zaključeno je da bi organizacije koje implementiraju logističku polugu kao strateški pravac, uz standardne generičke konkurentske strategije, mogle postići i održati konkurentsku prednost na tržištu te na taj način minimalizirati poslovne rizike, osobito u kriznim vremenima.

Projekt: Generičke kompetencije poduzetnika i menadžera u vrijeme krize

U radu je provedeno empirijsko istraživanje odabranih generičkih kompetencija poduzetnika koje su važne za učinkovito pokretanje novih i održavanje postojećih poslovnih aktivnosti. Cilj istraživanja bio je ispitati moguće razlike u percepciji tih kompetencija između malih poduzetnika i menadžera srednjih i velikih organizacija. Rezultati istraživanja potvrdili su postojanje značajnih razlika u percepciji pojedinih generičkih poduzetničkih kompetencija između promatranih skupina ispitanika. Istraživanje je provedeno u rujnu 2022. godine, u razdoblju kada su održivost i sigurnost poslovanja bile pod utjecajem prijetnji globalne gospodarske krize.  Također je ispitana pretpostavka da mali poduzetnici trebaju biti fleksibilniji i brži u prilagodbi na promjene u poslovnom okruženju u usporedbi s menadžerima u većim organizacijama. Dobiveni rezultati statistički su potvrdili značajnu povezanost između uloge ispitanika u organizaciji i njihovih odgovora na tu pretpostavku. Važan zaključak istraživanja odnosi se na potvrđenu pretpostavku da obrazovanje za poduzetništvo nije dovoljno prepoznato niti valorizirano kod nijedne od promatranih skupina ispitanika. Zaključeno je kako obrazovanje za poduzetništvo, kao i općenito upravljanje poslovnim sustavima, treba više naglaska staviti na razvoj generičkih kompetencija koje su nužne i poduzetnicima i menadžerima, osobito u uvjetima neizvjesnosti izazvanima kriznim okolnostima iz okruženja.

Projekt: Utjecaj demografskih kretanja na kontinuitet poslovanja

U okviru istraživanja o namjeri odlaska mladih u inozemstvo te motivima za ostanak u domovini, provedeno je pilot istraživanje na studentima Veleučilišta Velika Gorica. Potvrđena je hipoteza o značajnoj povezanosti dobi i vjerojatnosti odlaska u inozemstvo, pri čemu su mlađi studenti skloniji migraciji od starijih. Prema prikupljenim podacima, studenti smjera „Upravljanje u kriznim uvjetima“ iskazuju najveću vjerojatnost odlaska u inozemstvo, pri čemu 29,84% ispitanih dolazi upravo s tog smjera. Najčešći razlog za odlazak je nepravda u plaćama (52,42%), što odražava aktualno gospodarsko stanje u Republici Hrvatskoj. S druge strane, glavni čimbenici za ostanak su riješeno stambeno pitanje (43,55%) i obiteljski razlozi (27,42%).

Migracije mladih ne moraju nužno biti negativan fenomen; njihov utjecaj ovisi o pristupu zemlje domaćina. Ipak, s aspekta zemlje emigracije, migracije često predstavljaju gubitak, dok zemlja imigracije ostvaruje najveće kretanje.

Projekt: Osobine i vještine vodstva u uvjetima krize

Krizne situacije posljedica su različitih prirodnih ili antropogenih ugroza, globalnih trendova, nestabilnosti financijskog sektora i slično. Stručnjaci različitih struka i razina naobrazbe koji posjeduju vještine i znanja vezana za područje ugroze upravljaju navedenim krizama. Osim njihovih tehničkih i organizacijskih znanja naučenih u tijeku formalnog obrazovanja te radom i iskustvom na istim poslovima poželjne su i vještine koje spadaju u razinu generičkih a odnose se interpersonalne i socijalne vještine. Stil vodstva u uvjetima krize odraz je spoja osobina i vještina odgovornih stručnjaka te djelom rezultat kulturoloških utjecaja. Predmet ovog rada je ukazivanje na važnost generičkih vještina i osobina vodstva koje su neophodne za učinkovitije upravljanje kriznim situacijama. Rezultati provedenog istraživanja dovedeni su u relaciju  sa teorijski utemeljenim očekivanjima.

 

Znanstveno istraživanje dr. sc. Borisa Čuline

Projekt (znanstveni): Analiza uzroka krize u statistici unutar same znanosti o statistici

Početak: 2022. godina

Cilj projekta je analiza uzroka krize u statistici koji potiču iz same znanosti o statistici.

U znanstvenom članku [Čulina, 2023a] je pokazano kako je unutar znanosti osnovni uzrok krize u statistici nedovoljno razjašnjen pojam vjerojatnosti, i argumentirano je da je Kolmogorovljev pojam vjerojatnosti, koji se obično pogrešno interpretira, znanstveno zasnovan pojam vjerojatnosti.
Abstract. Education in statistics, the application of statistics in scientific research, and statistics itself as a scientific discipline are in crisis. Within science, the main cause of the crisis is the insufficiently clarified concept of probability. This article aims to separate the concept of probability which is scientifically based from other concepts that do not have this characteristic. The scientifically based concept of probability is Kolmogorov’s concept of probability models together with the conditions of their applicability. Bayesian statistics is based on the subjective concept of probability, and as such can only have a heuristic value in searching for the truth, but it cannot and must not replace the truth. The way out of the crisis should take Kolmogorov and Bayesian analysis as elements, each of which has a well-defined and limited use. Only together with qualitative analysis and other types of quantitative analysis, and combined with experiments, they can contribute to reaching correct conclusions.

Stručni članak [Čulina,2023b] je namijenjen srednjoškolcima da ih pouči ispravnom pristupu koji je u pandemiji Covid19 bio potisnut raznim neznanstvenim dezinformacijama. Održano je i odgovarajuće predavanje na Festivalu znanosti 2023. godine.
Abstract: U radu je ukratko objašnjeno što su probabilistički modeli i kako nam mogu i ne mogu pomoći u donošenju odluka u uvjetima neizvjesnosti. Specijalno je pokazano kako nam mogu pomoći u slučaju pandemije COVID-19.

Popis članaka
Svi članci su preko navedenih povenica dostupni za čitanje i preuzimanje.

Čulina, Boris. 2023a. The concept of probability, crisis in statistics, and the unbearable lightness of Bayesing. Science & philosophy, 11(1): 7-30.
https://eiris.it/ojs/index.php/scienceandphilosophy/article/view/1161

Čulina, Boris. 2023b. Vjerojatnost u doba COVID-19. Matematičko fizički list, LXXIII (3); 170-176.
https://hrcak.srce.hr/file/428473

 

Projekt (znanstveni): Dječja matematika – novi pristup

Početak: 2021. godina

Cilj projekta je pokazati štetnost sadašnjih matematičkih obrazovnih standarda za djecu i dati rješenje.

U znanstvenom članku [Čulina 2022] je opisano šta je dječja matematika i kako trebamo djeci pomagati u njihovom matematičkom razvoju. S tog stajališta je pkazana štetnost današnjih matematičkih obrazovnih standarda za najmlađe.
Abstract: While there are satisfactory answers to the question “How should we teach children mathematics?”, there are no satisfactory answers to the question “What mathematics should we teach children?”. This paper provides an answer to the last question for preschool children (early childhood), although the answer is also applicable to older children. This answer, together with an appropriate methodology on how to teach mathematics, gives a clear conception of the place of mathematics in the children’s world and our role in helping children develop their mathematical abilities. Briefly, children’s mathematics consists of the world of children’s internal activities that they eventually purposefully organize in order to understand and control the outside world and organize their overall activities in it. We need to support a child in mathematical activities that she does spontaneously and in which she shows interest, and we need to teach her mathematics that she is interested in developing through these activities. In doing so, we must be fully aware that the child’s mathematics is part of the child’s world of internal activities and is not outside of it. We help the child develop mathematical abilities by developing them in the context of her world and not outside of it. From the point of view of this conception, the standards established today are limiting and too focused on numbers and geometric figures: these topics are too prominent and elaborated, and other mathematical contents are subordinated to them. Adhering to the standards, we drastically limit the mathematics of the child’s world, hamper the correct mathematical development of a child, and we can turn her away from mathematics.

U znanstvenom članku [Čulina 2024] je argumentirano što nedostaje u matematičkom obrazovanju djece, dana je detaljna kritika postojećih standarsa i detaljan prikaz promjena koje je nužno napraviti.
Abstract: In this article, modern standards of early years mathematics education are criticized and a proposal for change is presented. Today’s early years mathematics education standards rest on a view of mathematics that became obsolete already at the end of the 19th century while the spirit of children’s mathematics is precisely the spirit of modern mathematics. The proposal for change is not a return to the “new mathematics” movement, but something different.

Popis članaka
Svi članci su preko navedenih poveznica dostupni za čitanje i preuzimanje.

Čulina, Boris.2022. What is mathematics for the youngest? (What an old mathematician learned about mathematics from his granddaughter Nina). Uzdanica, 19, specal issue; 199-219.
https://pefja.kg.ac.rs/wp-content/uploads/2023/03/11-Boris-Culina-What-is-Mathematics-for-the-Youngest.pdf

Čulina, Boris. 2024, Early years mathematics education: the missing link. Philosophy of mathematics education journal, xxxv(41): 1-21,
https://www.exeter.ac.uk/research/groups/education/pmej/pome41/index.html

 

Projekt (znanstveni): Logička analiza osnovnih pojmova fizike

Početak: 2020. godina

Cilj projekta je analiza nekih osnovnih pojmova fizike

U znanstvenom članku [Čulina, 2022] dana je jedna jednostavna interpretacija računanja sa fizikalnim veličinama i jedinicama koja objedinjuje jednostavno računanje sa brojevima i dimenzijsku analizu.
Abstract: A simple interpretation of quantity calculus is given. Quantities are described as two-place functions from objects, states or processes (or some combination of them) into numbers that satisfy the mutual measurability property. Quantity calculus is based on a notational simplification of the concept of quantity. A key element of the simplification is that we consider units to be intentionally unspecified numbers that are measures of exactly specified objects, states or processes. This interpretation of quantity calculus combines all the advantages of calculating with numerical values (since the values of quantities are numbers, we can do with them everything we do with numbers) and all the advantages of calculating with standardly conceived quantities (calculus is invariant to the choice of units and has built-in dimensional analysis). This also shows that the standard metaphysics and mathematics of quantities and their magnitudes is not needed for quantity calculus. At the end of the article, arguments are given that the concept of quantity as defined here is a pivotal concept in understanding the quantitative approach to nature. As an application of this interpretation of quantity calculus, an easy proof of dimensional homogeneity of physical laws is given.

U znanstvenom članku [Čulina, 2022] analiziran je pojam inercijalnog sustava i pokazano da ustanovljena definicija ima značajne posljedice po fiziku.
Abstract: The concept of inertial frame of reference in classical physics and special theory of relativity is analysed. It has been shown that this fundamental concept of physics is not clear enough. A definition of inertial frame of reference is proposed which expresses its key inherent property. The definition is operational and powerful. Many other properties of inertial frames follow from the definition, or it makes them plausible. In particular, the definition shows why physical laws obey space and time symmetries and the principle of relativity, it resolves the problem of clock synchronization and the role of light in it, as well as the problem of the geometry of inertial frames

U znanstvenom članku [Čulina, 2025] pokazano je kako iz neinvarijantnosti vremena slijede Lorentzove transformacije s parametrom koji je supremum brzina gibanja u svim koordinatnim sustavima.
Abstract: From the comparison of time in inertial frames, possible types of transformations between inertial frames are deduced. This elementary deduction directly relates the properties of time with the type of transformations. When all inertial frames measure the same time (time is absolute), the transformations are Galilean. When each inertial frame has its own time, different from the times of other inertial frames (time is not invariant) the transformations are Lorentz-like with the same positive parameter k. The parameter k is the supremum of possible velocities in an inertial frame, the same for all inertial frames. Einstein’s postulate about the invariance of the speed of light says more: there is a uniform motion with the supremum k, which is exactly the motion of light in a vacuum. At the end of the article, attempts to reduce the special theory of relativity to the principle of relativity are criticized.

Popis članaka
Svi članci su preko navedenih poveznica dostupni za čitanje i preuzimanje.

Čulina, Boris. 2022. “A Simple Interpretation of Quantity Calculus.” Axiomathes
(online first) https://doi.org/10.1007/s10516-021-09609-9

Čulina, Boris. 2022. „An analysis of the concept of inertial frame in classical physics and special theory of relativity.“ Science & Philosophy, 10 (2): 41-66.
https://eiris.it/ojs/index.php/scienceandphilosophy/article/view/827/1015

Čulina, Boris. 2025. „The non-invariant time and Lorentz-like transformations.“ Revista Brasileira de Ensino de Física, 47: 1-7.  https://www.scielo.br/j/rbef/a/Dw8Gybphr9Y77g4ndY8rVPn/?lang=en

 

Projekt (stručni): Poticanje boljeg razumijevanja matematike

Početak: 2022. godina

Cilj projekta je putem predavanja i obrazovnih članaka poticati bolje razumijevanje matematike.

U članku [1] su na primjeru jedne lekcije o Descartesovu listu, namijenjene učenicima srednjih škola, ilustrirane mogućnosti koje u pouci i usvajanju matematike pruža kombinirani kvalitativno-analitičko-numerički pristup problemima. Za softversku podršku korišten je matematički program SageMath. Ukratko je obrazloženo zašto je to danas najbolji izbor za matematički softver koji omogućuje prirodno zajedničko razvijanje i programskih i matematičkih vještina učenika.

U članku [2] je pokazano kako se kombiniranjem kvalitativnog, analitičkog i numeričkog priistupa može riješiti bilo koja jednadžba s jednom nepoznanicom nad skupom realnih brojeva. Održano je i odgovarajuće predavanje na Festivalu znanosti 2024. godine.

Na Festivalu znanosti 2025, održano je predavanje „Matematika i matematički jezik“ u kojem je prezentirana velika važnost matematičkog jezika za usvajanje matematike.

Popis članaka i predavanja
Svi članci su preko navedenih poveznica dostupni za čitanje i preuzimanje.

[1] Čulina, Boris; Zlopaša, Šimun; Čulina, Ivica; Descartesov list // Poučak : časopis za metodiku i nastavu matematike, 23 (2022), 92; 58-67
https://hrcak.srce.hr/file/438930

[2] Čulina, Boris; Čulina, Ivica; Kuliš, Marjana; Kako riješiti bilo koju jednadžbu (s jednom nepoznanicom na skupu realnih brojeva) // Matematičko fizički list, 74 (2024), 295; 158-165
https://hrcak.srce.hr/file/454528

 

Projekt (znanstveni): Uloga jezika u racionalnoj spoznaji

Početak: 2019. godina

Cilj projekta je bio kroz niz radova pokazati značaj jezika za racionalnu spoznaju.

Rezultati:

U znanstvenom članku [Čulina 2021] dana je skica argumenta o bitnoj ulozi jezika u racionalnoj spoznaji i kako se sa tog stajališta prirodno javljaju rješenja za mnoge filozofske probleme.
Abstract: The essential role of language in rational cognition is analysed. The approach is functional: only the results of the connection between language, reality and thinking are considered. Scientific language is analysed as an extension and improvement of everyday language. The analysis gives a uniform view of language and rational cognition. The consequences for the nature of ontology, truth, logic, thinking, scientific theories, and mathematics are derived.

U znanstvenom članku [Čulina, 2024a] pokazano je kako se sa tog stajališta prirodno može definirati logika i dani su neki rezultati o logičkim pojmovima jezika prvog reda.
Abstract: Contemporary semantic description of logic is based on the ontology of all possible interpretations, an insufficiently clear metaphysical concept. In this article, logic is described as the internal organization of language.  Logical concepts — logical constants, logical truths, and logical consequence — are defined using the internal syntactic and semantic structure of language. For a first-order language, it has been shown that its logical constants are connectives and a certain type of quantifiers for which the universal and existential quantifiers form a functionally complete set of quantifiers. Neither equality nor cardinal quantifiers belong to the logical constants of a first-order language.

U znanstvenom članku [Čulina, 2024b] dan je jedan pogled na prirodu matematike u kojem je jezik bitan element matematike.
Abstract: By analysing several characteristic mathematical models: natural and real numbers, Euclidean geometry, group theory, and set theory, I argue that a mathematical model in its final form is a junction of a set of axioms and an internal partial interpretation of the corresponding language. It follows from the analysis that (i) mathematical objects do not exist in the external world: they are imagined objects, some of which, at least approximately, exist in our internal world of activities or we can realize or represent them there; (ii) mathematical truths are not truths about the external world but specifications (formulations) of mathematical conceptions; (iii) mathematics is first and foremost our imagined tool by which, with certain assumptions about its applicability, we explore nature and synthesize our rational cognition of it.

U znanstvenom članku [Čulina, 2024b] pokazano je kako bitna uloga jezika u racionalnoj spoznaji prirodno vodi jednoj sveobuhvatnoj koncepciji pojma istine.
Abstract: The concept of truth has many aims but only one source. The article describes the primary concept of truth, here called the synthetic concept of truth, according to which truth does not belong exclusively to us nor exclusively to nature: truth is the objective result of the synthesis of us and nature in the process of rational cog- nition. It is shown how various aspects of the concept of truth – logical, scientific, and mathematical aspect– arise from the synthetic concept of truth. Related to these aspects, (i) the role of the predicate of truth in the concept of truth is analysed, (ii) Tarski’s definition of truth and its role in the concept of truth are analysed, and (iii) the position of the paradoxes of truth in the concept of truth is analysed.

U znanstvenom članku [Čulina, 2023] je sa stajališta upotrebe jezika dano jedno rješenje paradoksa istine.
Abstract: This article informally presents a solution to the paradoxes of truth and shows how the solution solves classical paradoxes (such as the original Liar) as well as the paradoxes that were invented as counterarguments for various proposed solutions (“the revenge of the Liar”). This solution complements the classical procedure of determining the truth values of sentences by its own failure and, when the procedure fails, through an appropriate semantic shift allows us to express the failure in a classical two-valued language. Formally speaking, the solution is a language with one meaning of symbols and two valuations of the truth values of sentences. The primary valuation is a classical valuation that is partial in the presence of the truth predicate. It enables us to determine the classical truth value of a sentence or leads to the failure of that determination. The language with the primary valuation is precisely the largest intrinsic fixed point of the strong Kleene three-valued semantics (LIFPSK3). The semantic shift that allows us to express the failure of the primary valuation is precisely the classical closure of LIFPSK3: it extends LIFPSK3 to a classical language in parts where LIFPSK3 is undetermined. Thus, this article provides an argumentation, which has not been present in contemporary debates so far, for the choice of LIFPSK3 and its classical closure as the right model for the truth predicate. In the end, an erroneous critique of Kripke-Feferman axiomatic theory of truth, which is present in contemporary literature, is pointed out.

 

Popis članaka
Svi članci su preko navedenih poveznica dostupni za čitanje i preuzimanje.

Čulina, Boris. 2021. “The Language Essence of Rational Cognition with Some Philosophical consequences.” Tesis (Lima), 14(19): 631–56.
https://philpapers.org/archive/CULTLE.pdf

Čulina, Boris. 2023. “How to Conquer the Liar and Enthrone the Logical Concept
of Truth.” Croatian Journal of Philosophy, 23(67): 1–31.
https://doi.org/10.52685/cjp.23.67.1
Čulina, Boris. 2024a. “Logic as an Internal Organisation of Language.” Science and
Philosophy
, 12(1):62–71.
https://doi.org/10.23756/sp.v12i1.1582

Čulina, Boris. 2024b. „Mathematics – an Imagined Tool for Rational Cognition. Part I.“ Annals of Mathematics and Philosophy, 2(1): 185-213.
https://mxphi.com/wp-content/uploads/2025/02/BC.pdf

Čulina, Boris. 2025. „The Synthetic Concept of Truth and Its Descendants.“ Organon f, 32(1): 50-91.
https://doi.org/10.31577/orgf.2025.32104

 

Znanstveno istraživanje dr. sc. Aleksandra Hatzivelkosa

Projekt: Formalno rasuđivanje i semantike

Vrijeme provedbe projekta: 01.12.2017 – 30.11.2022

 Kratki opis projekta:

Projekt će uspostaviti novu istraživačku grupu u području matematičke logike, s ciljem uspostave suradnje među istraživačima čiji dosadašnji rezultati su pretežno teorijski s istraživačima koji su se u dosadašnjem znanstvenom radu fokusirali na primjene Sadržajno, cilj projekta je međusobno obogaćivanje teorijske i primijenjene logike s naglaskom na primjene logike u računarstvu, ali i obratno, primjene računalnih alata u logičkom i matematičkom istraživanju. Drugi cilj je primjena logike u konkretnim problemima lingvistike ili, općenitije, kognitivnih i informacijskih znanosti, pa i interdisciplinarnih područja u kojima se preklapaju ekonomija i matematika (teorija igara, teorija društvenog izbora). Formalizacija donosi pojmovnu preciznost i jasnoću, što omogućuje sigurnost u dokazivanju novih spoznaja, ali i rasvjetljuje kompleksnost problema i otkriva nova pitanja koja u neformalnom rasuđivanju mogu ostati skrivena. Teorijski aspekti projekta obuhvaćaju: 1) istraživanje izražajne snage formalnih jezika metodama teorije modela, 2) adekvatnost i potpunost, odlučivost i složenost logičkih sistema, osobito modalne logike, 3) istraživanje mogućnosti razvoja apstraktne teorije formalnih semantika. Aspekti primjene su: 1) razvoj, istraživanje i formalizacija matematičkih modela za probleme drugih disciplina, 2) razvoj i implementacija algoritama, 3) otkrivanje veza među pitanjima iz prividno različitih područja preko srodnih formalizacija. Projekt predviđa interdisciplinarnu i međunarodnu suradnju.

Objave u sklopu projekta:

1. Hatzivelkos, Aleksandar, Borda and Plurality Comparison with Regard to Compromise as a Sorites Paradox // Interdisciplinary description of complex systems, 16 (2018), 3-B; 465-484. doi: 10.7906/indecs.16.3.18

2. Hatzivelkos, Aleksandar, Mathematical model for notion of compromise in social choice theory // Logic and Applications (LAP 2018) Book of Abstracts. Dubrovnik: Inter University Centre Dubrovnik, 2018. str. 50-52

3. Hatzivelkos, Aleksandar, Stojanović, Branimir, Minimization of the d-measure of divergence from the compromise // Book of Abstracts of the 8-th International Conference on Logic and Applications – LAP 2019. Dubrovnik: Inter University Centre Dubrovnik, 2019. str. 17-18

4. Hatzivelkos, Aleksandar, Koordinatizacija kvadratne spirale // Poučak : časopis za metodiku i nastavu matematike, 21 (2020), 83; 22-28

5. Hatzivelkos, Aleksandar, Axiomatic modelling of notion of compromise in social choice theory // Logic and Application Book of Abstracts. Dubrovnik: Inter University Center Dubrovnik,, 2020. str. 44-45

6. Hatzivelkos, Aleksandar, Axiomatic approach to the notion of compromise // Proceedings of the 21st International Conference on Group Decision and Negotiation. Toronto: Ryerson University, 2sity, 2021. str. 191-203Hatzivelkos, Aleksandar, Maretić, Marcel,021. str. 191-203

7. Hatzivelkos, Aleksandar, Maretić, Marcel, A Note about Disapproval Voting // Logic and Applications 2021 Book of Abstracts. Dubrovnik: Inter University Center Dubrovnik, 2021. str. 75-77

8. Hatzivelkos, Aleksandar, Maretić, Marcel, Evaluating Compromise in Social Choice Functions // Journal of information and organizational sciences, 46 (2022), 2; 377-389. doi: 10.31341/jios.46.2.7

9. Hatzivelkos, Aleksandar, Total optimization of the divergence from the compromise // European Public Choice Society 2022, Braga, Portugal, 11.04.2022-14.04.2022

10. Hatzivelkos, Aleksandar, On p-Disapproval voting characterization // Logic and Applications 2022 Book of Abstracts. Dubrovnik: Inter University Center Dubrovnik, 2022. str. 62-63

11. Hatzivelkos, Aleksandar, Note on compromise axiom // Mathematical social sciences, 130 (2024), 38-47. doi: 10.1016/j.mathsocsci.2024.06.003

 

Projekt: Formalni sistemi i modeliranje

Vrijeme provedbe projekta: 09.12.2024 – 08.12.2027

Kratki opis projekta:

Projekt će koordinirati rad istraživačke grupe u području matematičke logike i primjena, formirane prethodnim projektom (HRZZ-UIP-2017-05-9219), u kojoj je uspostavljena suradnja istraživača iz teorijske i primijenjene logike. U fokusu projekta su primjene logike u računarstvu i obratno, primjene računalnih alata u logičkom i matematičkom istraživanju, te primjene logike u problemima drugih disciplina (lingvistika, kognitivne i informacijske znanosti, teorija društvenog izbora). Matematičko modeliranje i logička formalizacija problema donosi pojmovnu preciznost, sigurnost u dokazivanju novih spoznaja i mogućnost rasvjetljavanja problema koji u neformalnom rasuđivanju često ostaju skriveni. Članovi istraživačke grupe su iz područja matematike, informacijskih znanosti i lingvistike. Teme prijedloga uključuju 1) modalnu logiku, 2) logičke i računalne aspekte teorije društvenog izbora, 3) primjene u cyber-physical sistemima i kognitivno-lingivističkoj analizi, te 4) fundamentalne i interdisciplinarne teme u logici i matematici. Ciljevi uključuju 1) potpunost, odlučivost i složenost sistema modalne logike, veze između različitih semantika logike interpretabilnosti 2) aksiomatizaciju i formalizaciju pojma kompromisa, 3) razvoj metoda i alata za identifikaciju svojstava jezičnih struktura, 4) generalizaciju modalnih semantika sredstvima kategorijske logike i teorije toposa. Metode istraživanja su matematičko modeliranje i logička formalizacija danih problema, deduktivno istraživanje dobivenih formalizacija i povratna primjena na polazni problem. Pritom će se, tamo gdje je prikladno, razvijati i implementirati odgovarajući algoritmi.

 

Znanstveno istraživanje dr. sc. Ivane Rubić

Projekt: The importance of integration of education for sustainable development in tertiary education – an example of good practice in teaching ESP (Važnost integracije obrazovanja za održivi razvoj u visoko obrazovanje – primjer dobre prakse u nastavi engleskog jezika struke (ESP)

Vrijeme provedbe projekta: od 1.3. do 1.6. 2024.

Cilj projekta bio je osmišljavanje i provedba integracije programa obrazovanja za održivi razvoj (OOR) u nastavu engleskog jezika struke (ESP) za studente koji pohađaju tri inženjerska studija na Veleučilištu Velika Gorica: računarstvo, motorna vozila i logistički menadžment. Nastavni pristup, zadaci i aktivnosti učenja planirani su za teme povezane s područjem studija studenata na način koji potiče inovativno i kritičko razmišljanje, interakciju, suradnju i korištenje engleskog jezika u praktičnim, stvarnim kontekstima. Posebna je pažnja posvećena tome da učenje jezika bude zanimljivo i svrsishodno, da se unaprijede studentske sposobnosti komunikacije u različitim profesionalnim kontekstima te da se promovira ekološka održivost. Projekt predstavlja i analizira zajednička obilježja pristupa poučavanju ESP-a i obrazovanja za održivi razvoj (OOR). S pedagoškog stajališta, i nastava stranih jezika i OOR promiču studentu usmjeren pristup učenju i razvoj studentske autonomije.

Objavljeno u radu

Rubić, Ivana; The importance of integration of education for sustainable development in tertiary education – an example of good practice in teaching ESP. Proceedings book of the 17.  International Conference Crisis Management Days, 2024. ISSN: 2706-3720 (izvorni znanstveni rad)

 

Projekt: University students’ awareness and attitudes regarding environmental responsibility – An ESP perspective (Svijest i stavovi studenata o ekološkoj odgovornosti – iz perspektive engleskog jezika struke (ESP)

(u suradnji sa studenticom Lucijom Pavelić)

Vrijeme provedbe projekta: od 1.3. do 1.6. 2023.

Kratki opis projekta

Na Veleučilištu Velika Gorica, studenti računarstva pohađaju stručni kolegij Engleski za IT. Razvoj područja Green IT pruža priliku za povezivanje stručnog sadržaja, Obrazovanja za održivi razvoj (OOR) i učenja jezika. Svaka generacija studenata sudjeluje u programu Green IT integriranog u nastavu engleskog jezika struke, pri čemu se kroz zanimljive aktivnosti i stvarne kontekste razvijaju jezične vještine te stječe dublje razumijevanje održivih tehnoloških rješenja. Po završetku programa su ispitani su stavovi studenata prema preuzimanju aktivnije uloge u brizi za okoliš, a rezultati su uspoređeni s onima iz prethodnog istraživanja provedenog 2017. godine. Cilj projekta bio je utvrditi razlikuju li se dvije skupine studenata – sadašnji i bivši – značajno u svojoj općoj osviještenosti o održivosti te u osobnoj predanosti i spremnosti za doprinos održivijem društvu. Glavni je cilj bio istražiti jesu li osobni osjećaj odgovornosti i zabrinutosti studenata računarstva u vezi s očuvanjem okoliša porasli tijekom godina zbog dostupnosti informacija o pitanjima održivosti. Također projektom se promovira ekološki pristup poučavanju engleskog jezika struke (ESP) kroz komunikativni pristup, aktivno učenje na temelju projekata i rješavanja problema te korištenje stručno-specifičnih sadržaja, što ESP učionicu čini pogodnim mjestom za doprinos implementaciji OOR-a.

Objavljeno u radu:

Rubić, I., & Pavelić, L. (2023). University students’ awareness and attitudes regarding environmental responsibility – An ESP perspective. Annals of Disaster Risk Sciences, 5(1-2). ISSN 2623-8934 (Online), ISSN 2584-4873 (Print) (rad sa studentom – prethodno priopćenje)

 

Znanstveno istraživanje dr. sc. Slobodana Čurčije – provedeni u suradnji sa studentima Veleučilišta Velika Gorica

Projekt: Razlikovanje hrvatskih tvrtki prema  beneficijama kao aspektu nagrađivanja zaposlenika

Provoditelji istraživanja: Mateja Fabijanac; dr. sc. Slobodan Čurčija

Problem istraživanja: utječu li krizne situacije (pandemija COVID-19) na drugačije pristupe hrvatskih poduzeća u nagrađivanja zaposlenika beneficijama

Predmet istraživanja: odnosi se na analizu i utvrđivanje razlika u postupanju hrvatskih poduzeća prema nagrađivanju zaposlenika beneficijama tijekom pandemije te nekoliko godina nakon nje. Istraživanje je usmjereno na analizu različitih tvrtki u RH o načinima na koje one strukturiraju i nude povlastice zaposlenicima kao aspektu njihovog nagrađivanja i motiviranja.

Ciljevi istraživanja: ukazati na promjene u pristupu nagrađivanja zaposlenika beneficijama u hrvatskim tvrtkama. Predmetne promjene nastale su uslijed novih okolnosti poput pandemije COVID-19, a njihov utjecaj na oblikovanje različitih sustava kompenzacija zaposlenika u tvrtkama koje posluju u RH vidljiv je i danas. Rezultati istraživanja poslužit će za osmišljavanje takvog modela nagrađivanja zaposlenika koji najviše odgovara pojedinoj organizaciji.

Uzorak istraživanja: U svrhu utvrđivanja razlika među hrvatskim tvrtkama provedeno je empirijsko istraživanje. S tim u svezi empirijsko istraživanje je obuhvatilo populaciju muškaraca i žena, zaposlenih u privatnom i javnom sektoru u dobi od 18 do +60 godina. U skladu s tim, uzorak istraživanja obuhvatio je ukupno sedamdeset i dvoje ispitanika. Istraživanje je provedeno u periodu od sredine lipnja do kraja kolovoza 2024. godine u obliku anketnog upitnika izrađenog u online aplikaciji GoogleForms koji je dijeljen putem društvenih mreža kao što su Facebook, LinkedIn i WhatsApp.

Primjena rezultata istraživanja: rezultati istraživanja uobličeni su u diplomski rad Mateje Fabijanac, naziva „Razlikovanje hrvatskih tvrtki prema beneficijama kao aspektu nagrađivanja zaposlenika“. Osim toga, rezultati istraživanja poslužili su i kao podloga za izradu i prezentaciju rada na međunarodnoj konferenciji DKU25.

 

Projekt: Ocjenjivanje uspješnosti zaposlenika u tijelima državne uprave u RH

Provoditelji istraživanja: Juraj Korabek; dr. sc Slobodan Čurčija 

Problem istraživanja: iskazuju li zaposlenici u odabranom tijelu državne uprave zadovoljstvo sa sadašnjim sustavom ocjenjivanja odnosno jesu li spremni prihvatiti nove kriterije 

Predmet istraživanja: istraživanje zadovoljstva sadašnjim sustavom ocjenjivanja te spremnosti zaposlenika za prihvaćanje novih kriterija za ocjenjivanje njihovog rada

Ciljevi istraživanja: ispitati, a zatim i utvrditi zadovoljstvo zaposlenika sadašnjim sustavom nagrađivanja kao i spremnosti za prihvaćanje novih kriterija

Uzorak istraživanja: u svrhu utvrđivanja zadovoljstva zaposlenika sadašnjim sustavom ocjenjivanja državnih službenika i namještenika unutar odabranog tijela državne uprave provedeno je istraživanje na uzorku od 77 zaposlenika. Istraživanje je provedeno tijekom 2019. godine u odabranom tijelu državne uprave, a za čiju provedbu je korišten anketni upitnik strukturiranog tipa.

Primjena rezultata istraživanja: rezultati istraživanja mogu se koristiti u svrhu unaprjeđivanja ocjenjivanja državnih službenika i namještenika odnosno oblikovanja novog Pravilnika o njihovom ocjenjivanju kako u predmetnom tako i u drugim tijelima državne uprave. Uz to, rezultati istraživanja poslužili su i kao podloga za izradu i prezentaciju stručnog rada naziva Ocjenjivanje uspješnosti zaposlenika u tijelima državne uprave u Republici Hrvatskoj“ na međunarodnoj konferenciji DKU22.

 

Projekt: Mjerenje angažiranosti zaposlenika na primjeru tvrtke iz Republike Hrvatske

Provoditelji istraživanja: Mario Obrovac; dr. sc Slobodan Čurčija

Problem istraživanja: ima li promatrana tvrtka iz RH plan povećanja angažiranosti zaposlenika te primjenjuje li ga u praksi

Predmet istraživanja: odnosi se na ispitivanje angažiranosti zaposlenika u promatranoj tvrtki u RH

Ciljevi istraživanja: ispitati, a zatim i utvrditi angažiranost zaposlenika u organizaciji koja posluje u Republici Hrvatskoj

Uzorak istraživanja: u svrhu utvrđivanja angažiranosti zaposlenika provedeno je istraživanje na uzorku od 22 zaposlenika. Istraživanje je provedeno tijekom travnja 2022. godine u obliku anketnog upitnika upotrebom Gallupovog indeksa Q12.

Primjena rezultata istraživanja: rezultati istraživanja uobličeni su u diplomski rad Maria Obrovca, naziva „Mjerenje angažiranosti zaposlenika  na primjeru tvrtke iz Republike Hrvatske“. Osim toga, rezultati istraživanja poslužili su i kao podloga za izradu i prezentaciju stručnog rada naziva „Mjerenje angažiranosti zaposlenika na primjeru tvrtke iz Republike Hrvatske“ na međunarodnoj konferenciji DKU22.

 

Projekt: Model ukupne nagrade tijekom kriza na primjeru organizacija koje posluju u Republici Hrvatskoj

Provoditelji istraživanja: Boris Kršić; dr.sc Slobodan Čurčija, naslovni v. pred., prof

Problem istraživanja: utječu li krizne situacije poput pandemije COVID-19 na prilagodbu modela nagrađivanja zaposlenika u hrvatskim tvrtkama

Predmet istraživanja: odnosi se na analitički pregled te identificiranje modela nagrađivanja zaposlenika u poduzećima koja posluju u RH

Ciljevi istraživanja: osmišljavanje prilagodljivog modela ukupne nagrade

Uzorak istraživanja: u svrhu utvrđivanja angažiranosti zaposlenika provedeno je teoretsko istraživanje korištenjem sekundarnih izvora podataka prikupljenih uglavnom iz hrvatskih tvrtki.

Primjena rezultata istraživanja: rezultati teoretskog istraživanja uobličeni su u diplomski rad Borisa Kršića, naziva „Model ukupne nagrade tijekom kriza na primjeru organizacija koje posluju u Republici Hrvatskoj“. Osim toga, rezultati istraživanja poslužili su i kao podloga za izradu i prezentaciju stručnog rada naziva „Model ukupne nagrade tijekom kriza“ na međunarodnoj konferenciji DKU23.

 

 

 

 

 

 

Skip to content